Pembahasan tentang masalah aurat wanita Islam tidak pernah
sunyi dari diperkatakan. Malangnya, apa yang mendukacitakan adalah sering
kali penjelasan tentangnya tidak berlandaskan nas yang sahih sebaliknya
hanyalah takwilan yang dilatari hawa nafsu serta kebencian kepada sumber yang
qat’ie. Sebahagian kaum Muslimah yang telah dirasuk pemikiran kufur turut
mempertikaikan kewajaran pemakaian tudung yang juga dipanggil ‘hijab’ dengan
menganggap menutup kepala sebagai menutup akal. Contoh golongan ini
adalah
seperti Pengurus Program Sisters In Islam (SIS), Norhayati Kaprawi dalam sesi
dialog Islam Liberal di Hotel Selesa, Pasir Gudang yang berkata bahawa
pakaian taqwa itu lebih baik dari menutup aurat.
Ada juga yang beranggapan menutup aurat adalah penyebab kemunduran umat
Islam. Ahmad Reda yang merupakan penyeru agar ditumbangkan sistem
pemerintahan Islam di Turki menganggap bahawa selagi lelaki dan wanita Turki
tidak bercampur bebas dan membuka hijabnya maka tiada kedaulatan
undang-undang dan kebebasan di Turki [Rujuk al-Ittijah al-Wataniah fi al-Adab
al-Mu’sir, Jil. 2, ms273). Manakala Taha Husin dari Mesir menyatakan dalam
bukunya ‘Mustaqbal al-Thaqafah fi Misr’: “Kita mesti mengikut jejak langkah
orang-orang Eropah dan cara mereka. Kita mesti menjadi sekutu mereka dan
rakan kongsi dalam ketamadunan, sama ada yang baik atau yang buruk, sama ada
yang manis atau yang pahit, sama ada yang disukai atau yang dicaci.” Baginya
menutup aurat perlu ditentang kerana ianya berbeza dengan Barat. Dr.
‘Imad ‘Abd Hamid An-Najar dalam Jaridah al-Akhbar pula menyatakan: “Adapun
mengenai hijab dan percampuran antara wanita dan lelaki dalam kehidupan
harian, ini adalah perkara yang boleh ditentukan oleh sesebuah masyarakat
berdasarkan keadaannya. Bagi setiap masyarakat ada pakaian dan cara-cara yang
memudahkan individunya. Apa yang disebut di dalam al-Qur’an mengenai hijab
adalah khusus untuk isteri-isteri Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.
Hukum-hakam ini bukanlah semestinya berkaitan dengan seluruh wanita.”
Demikianlah di antara sebahagian penentangan-penentangan terhadap hukum Allah
yang ditunjukkan oleh kumpulan atau individu yang sudah teracun oleh
pemikiran kufur Barat. Di samping itu, masih terdapat ramai juga wanita
Muslim yang masih tidak tahu, tidak faham atau salah faham dengan cara-cara
menutup aurat secara syar’ie di dalam kehidupan mereka. Justeru, mereka
terjatuh di dalam dosa dan keharaman. Justeru, hukum menutup aurat ke atas
Muslimah ini mestilah diperhatikan betul-betul agar kita tidak terjerumus ke
dalam kesesatan dan dosa.
Dalil-dalil tentang Aurat Wanita
(i) Batasan aurat wanita
Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak
tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan
mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki
kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini
berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,
“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa)
nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].
Yang di maksud “wa laa yubdiina ziinatahunnaa” (janganlah mereka
menampakkan perhiasannya), adalah "wa laa yubdiina mahalla
ziinatahinnaa", maksudnya janganlah mereka menampakkan tempat-tempat
(anggota tubuh) yang di situ dikenakan perhiasan. [Lihat Abu Bakar
Al-Jashshash, Ahkamul Qur`an, Juz III hal.316].
Selanjutnya, kalimah “illa maa zhahara minhaa” [kecuali yang (biasa)
nampak darinya], ini bermaksud, ada anggota tubuh yang boleh dinampakkan
iaitu wajah dan kedua telapak tangan. Demikianlah pendapat sebahagian
sahabat, seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan juga Aisyah [Al-Albani, 2001:66].
Ibnu Jarir Ath-Thabari (wafat 310H) menjelaskan dalam kitab tafsirnya, Jami
Al-Bayan fi Tafsir Al-Qur`an Juz XVIII ms 84, mengenai apa yang di maksud “kecuali
yang (biasa) nampak darinya (illaa maa zhahara minha)”, katanya, pendapat
yang paling mendekati kebenaran adalah yang mengatakan bahawa, yang
dimaksudkan (dalam ayat di atas) adalah wajah dan dua telapak tangan.
Pendapat yang sama dinyatakan Imam Al-Qurthubi dalam kitab tafsirnya Al-Jamia
li Ahkam Al-Qur’an, Juz XII hal. 229 [Al-Albani, 2001:50 & 57]. Jadi, apa
yang biasa nampak darinya adalah wajah dan dua telapak tangan sebab kedua
anggota tubuh inilah yang biasa nampak dari kalangan Muslimah di hadapan Nabi
Sallalahu alaihi wa Sallam sedangkan baginda mendiamkannya. Kedua
anggota tubuh ini pula yang nampak dalam ibadah-ibadah seperti haji dan solat
dan biasa terlihat di masa Rasulullah iaitu di masa masih turunnya ayat Al
Qur`an [An-Nabhani, 1990:45].
Dalil lain yang menunjukkan bahawasanya seluruh tubuh wanita adalah aurat
kecuali wajah dan dua telapak tangan ialah sabda Rasulullah kepada
Asma’ binti Abu Bakar,
“Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh)
maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya
menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” [HR Abu Dawud]
(ii) Aurat Wanita dalam Hayaatul ‘Am (Kehidupan Umum/Public Life)
Yang dimaksudkan dengan hayaatul ‘am adalah keadaan di mana wanita itu
berada di luar dari kawasan rumahnya di mana mereka bercampur dengan
masyarakat. Pakaian wanita dalam kehidupan umum iaitu di luar rumahnya
terdiri dari dua jenis iaitu
(a) libas asfal (baju bawah) yang disebut dengan jilbab, dan
(b) libas ‘ala (baju atas) iaitu khimar (tudung).
Dengan dua pakaian inilah seseorang wanita itu boleh berada dalam kehidupan
umum seperti di jalanan, di pasar-pasar, pasar raya, kampus, taman-taman,
dewan orang ramai dan seumpamanya. Dalil wajib memakai jilbab bagi wanita
adalah berdasarkan firman Allah,
“Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan
isteri-isteri orang Mukmin, ‘Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya.”
[TMQ Al-Ahzab (33):59].
Oleh sebab Al-Quran adalah berbahasa Arab, dan perkataan “jilbab” itu adalah
perkataan Arab, maka kita hendaklah memahami apakah yang dimaksudkan “jilbab”
di dalam bahasa Arab. Dengan kata lain, kita hendaklah memahami dan mengikuti
apakah yang orang Arab faham bila disebut jilbab. Maka inilah pakaian yang
diperintahkan oleh Allah kepada perempuan. Di samping itu, perincian tentang
pakaian ini telah pun dijelaskan di dalam banyak hadis sahih yang wajib
diikuti oleh setiap orang.
Jadi, apakah makna jilbab itu? Selain dari melihat sendiri kepada nas-nas
hadis tentang pakaian yang dipakai Muslimah semasa zaman Rasulullah, kita
juga boleh merujuk kepada banyak kamus Arab untuk mengetahui makna “jilbab”.
Dalam kitab Al-Mu’jam Al-Wasith karya Dr. Ibrahim Anis [Kaherah: Darul Maarif
ms 128], jilbab diertikan sebagai ats-tsaubul musytamil ala al-jasadi kullihi
(pakaian yang menutupi seluruh tubuh), atau ma fauqa ats-tsiyab kal milhafah
(pakaian luar yang dikenakan di atas pakaian rumah, seperti milhafah
(seperti jubah), atau al-mula’ah asy-tamilu biha al-mar’ah (pakaian
luar yang digunakan untuk menutupi seluruh tubuh wanita).
Berdasarkan pengertian ini, jelaslah bahawa yang diwajibkan ke atas wanita
adalah mengenakan pakaian yang satu (sekeping) yang lurus dari atas hinggalah
ke bawah, yakni hingga ke mata kaki. Maksud milhafah/mula’ah (Arab)
adalah pakaian yang dikenakan sebagai pakaian luar [di dalamnya masih ada
pakaian dalam (pakaian rumah) atau pakaian sehari-hari tetapi bukan hanya
coli dan seluar dalam] lalu diulurkan ke bawah hingga menutupi kedua mata
kakinya. Untuk pakaian atas, wanita disyariatkan/diwajibkan memakai “khimar”
iaitu tudung atau apa sahaja bahan/kain yang serupa dengannya yang berfungsi
menutupi seluruh kepala, leher, dan lubang leher baju di dada.
Dalil mengenai wajibnya mengenakan pakaian bahagian atas (khimar/tudung)
adalah Firman Allah,
“Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka” [TMQ An-Nur
(24):31].
Pakaian jenis ini (jilbab dan khimar) wajib dipakai oleh seorang Muslimah
(yang telah baligh) apabila hendak keluar menuju ke pasar-pasar atau berjalan
melalui jalanan umum. Setelah memakai kedua jenis pakaian ini (jilbab dan
khimar) maka barulah dibolehkan baginya keluar dari rumahnya menuju ke
kehidupan am tanpa sebarang dosa. Jika tidak, maka dia tidak boleh (haram)
keluar dari rumah kerana perintah yang menyangkut kedua jenis pakaian ini
datang dalam bentuk yang umum, dan tetap dalam keumumannya dalam semua
keadaan. Mana-mana wanita yang telah baligh dan melanggar ketetapan Allah
ini, maka berdosalah mereka dan layak mendapat seksa Allah di akhirat
nanti.
(iii) Pakaian wanita dalam Hayatul Khassah (Kehidupan Khusus/private
life)
Yang dimaksudkan dengan hayatul khassah adalah keadaan di mana
seseorang wanita itu menjalani kehidupannya di rumahnya bersama dengan
anggota keluarganya yang lain.
Adapun cara seorang Muslimah menutupi auratnya di hadapan lelaki ajnabi dalam
kehidupan khusus seperti di rumahnya atau di dalam kenderaan peribadi, syarak
tidak menentukan bentuk/fesyen pakaian tertentu tetapi membiarkan secara
mutlak tanpa menentukannya dan cukup dengan mencantumkan lafaz dalam
firman-Nya,
“wa laa yubdiina” (“dan janganlah mereka menampakkan”) [Surah
An-Nur:31]
atau sabda Nabi,
“lam yashluh an yura minha” (“tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya”)
[HR Abu Dawud].
Jadi, pakaian yang menutupi seluruh auratnya kecuali wajah dan telapak tangan
dianggap sudah menutupi, walau bagaimana pun bentuknya. Tetapi ia adalah
tertakluk kepada hukum tabarruj (sila lihat perbincangan di bawah).
Berdasarkan hal ini maka setiap bentuk dan jenis pakaian yang dapat menutupi
aurat iaitu yang tidak menampakkan aurat dianggap sebagai penutup bagi aurat
secara syar'i, tanpa melihat lagi bentuk, jenis, atau fesyennya. Namun
demikian syara' telah mensyaratkan dalam berpakaian agar pakaian yang
dikenakan dapat menutupi kulit. Jadi pakaian wajib dapat menutupi kulit
sehingga warna kulitnya tidak diketahui. Jika tidak demikian, maka tidak
dikatakan menutup aurat. Oleh kerana itu apabila kain penutup itu
tipis/transparent sehingga nampak warna kulitnya dan dapat diketahui sama ada
kulitnya berwarna merah atau coklat, maka kain penutup seperti ini tidak boleh
dijadikan penutup aurat dan haram hukum memakainya.
(iv) Wajib memakai tsaub, di samping jilbab
Tsaub ialah ‘pakaian di rumah’ iaitu pakaian yang dipakai oleh wanita
di hadapan mahramnya semasa berada dalam hayatul khassah (kehidupan khusus)
tatkala tiada lelaki ajnabi (lelaki asing) di dalamnya. Dalil mengapa wajib
mengenakan tsaub di dalam jilbab ialah berdasarkan firman Allah,
“Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti (dari haidh dan
mengandung) yang tiada ingin berkahwin (lagi) tiadalah atas mereka dosa
menanggalkan pakaian (tsiyab) mereka, dengan tidak bertujuan mendedahkan
perhiasan mereka” [TMQ An-Nur (24):60].
Ayat ini membenarkan wanita yang telah putus haid dan tiada keinginan
berkahwin menanggalkan atau melepaskan pakaian (tsaub). Ini bermakna, jika
tiada ‘pakaian’ di dalam jilbab, bermakna wanita yang telah putus haid
berkenaan akan berbogel, walhal berbogel tidak dibolehkan. Justeru, tsaub
adalah ‘pakaian dalam’ (pakaian rumah) yang wajib dipakai oleh Muslimah di
samping jilbab (pakaian luar) di dalam hayatul am atau di dalam hayatul khas
tatkala ada lelaki ajnabi. [Rujuk Imam Muhammad Abu Zahrah dalam kitab Usulul
Fiqh:164-147, Abdul Wahab Khallaf kitab Ilmu Usul Fiqh:143-153 dan Sheikh
Taqiuddin an-Nabhani dalam kitab As-Syahsiyyah Al-Islamiyyah Juz. 3:178-179].
Larangan Bertabarruj
Adapun dalil tentang larangan bertabarruj adalah juga dari Surah An-Nur
(24):60 iaitu Firman Allah,
“Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti [dari haid dan
mengandung] yang tiada ingin kawin [lagi], tiadalah atas mereka dosa
menanggalkan pakaian mereka dengan tidak [bermaksud] menampakkan perhiasan
(tabaruj), dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui”. [TMQ An Nur(24):60]
Mafhum muwafaqah (yang disepakati) dari ayat ini adalah jika perempuan
tua yang telah putus haid haram menampakkan perhiasan iaitu bertabarruj,
apatah lagi perempuan yang masih muda, belum putus haid dan berkeinginan
berumahtangga, tentulah lebih lagi. Dalil lain ialah
“Dan hendaklah kamu tetap di rumah kamu, dan janganlah kamu berhias dan
bertingkah laku seperti orang jahiliah.” [TMQ Al-Ahzab (33):33]
Dan Hadis Rasulullah riwayat dari Bazzar dan At-Termizi menjelaskan,
“Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan
akan memperhatikannya.”
Abul A’la al Maududi berkata:
“Jika kalimat tabarruj dipergunakan kepada kaum wanita, ia bermakna-
(i) wanita yang menunjukkan kecantikan wajahnya, daya tarik tubuhnya kepada
lelaki asing (yang bukan mahramnya);
(ii) wanita yang mendedahkan kecantikan pakaian dan perhiasannya kepada
lelaki asing; dan memperlihatkan dirinya, make-upnya, gerak-gerinya dan
kemegahannya. Selain memastikan pakaiannya tidak nipis, jarang, longgar,
tidak memakai perhiasan yang menarik perhatian lelaki ajnabi, tidak
menyerupai pakaian lelaki atau orang kafir/musyrik, pakaiannya yang bukan
melambangkan kemegahan, dia juga tidak boleh tampil dengan haruman semerbak.
"Sesiapa jua wanita yang memakai minyak wangi kemudian melintasi
khalayak ramai dengan tujuan dihidu bau yang dipakainya, maka dia dikira
berzina” [hadis dari Abu Musa al-Asy’ari].
Khatimah
Sesungguhnya aurat wanita Islam bukanlah hanya tudung semata-mata sebagaimana
yang difahami oleh sebahagian umat Islam sebaliknya apa yang paling penting
ialah setiap Muslimah mestilah memahami batasan aurat dalam hayatul khassah
(kehidupan khusus) dan hayatul am (kehidupan umum) menurut syarak selain
menyedari keharaman bertabarruj atas semua wanita sama ada belum atau telah
putus haid. Menutup aurat juga hendaklah didasari dengan iman dan taqwa iaitu
mengharapkan keredhaan Allah semata-mata, bukan atas dasar hak asasi atau
rutin harian. Memetik kata-kata Sheikh Ali Thantawi:
"Terdapat perbezaan yang besar antara seorang yang terjaga lewat pagi
kemudian terus bergegas untuk keluar bekerja. Disebabkan kesibukan
menjalankan tugas, beliau tidak berkesempatan untuk makan dan minum sehingga
tibanya waktu malam, sementara seorang yang lain yang turut mengalami keadaan
berlapar dan dahaga tetapi telah berniat untuk berpuasa, telah mendapat
pahala daripada amalannya disebabkan niatnya, sementara orang yang pertama
tidak memperoleh apa-apa sedangkan dia turut berlapar dan dahaga. Begitulah
keadaannya dengan amalan-amalan kebiasaan yang lain, bilamana diniatkan untuk
mendapatkan keredhaan Allah Subhanahu wa Taala akan memperolehi pahala dari
Nya, sebaliknya jika dilakukan sebagai rutin hidup, dia tidak akan memperoleh
apa-apa".
Wallahu ‘alam bi sawab.
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar